
Egzamin rozpoczynamy od czynności kontrolno-obsługowych. Wymagane na egzaminie państwowym na prawo jazdy w WORD Dąbrowa Górnicza czyli to co czeka każdego na egzaminie państwowym na placu manewrowym.
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana
powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego
otwarciu stwierdzić obecność płynu,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
DESKA ROZDZIELCZA TOYOTA YARIS WERSJA EGZAMINACYJNA:
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP"
j) działanie świateł cofania,k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych;
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe.
Kolejne zadanie egzaminacyjne to przygotowanie do jazdy:
- ustawienie fotela,
- lusterek (zewnętrznych i wewnętrznego),
- zagłówka, (zagłówek powinien być ustawiony blisko za głową na wysokości głowy)
- zapięcie pasów bezpieczeństwa, sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
- włączenie świateł mijania.
Zadanie egzaminacyjne: Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu; (najlepiej odwrócić wyraźnie głowę w lewo i prawo)
2) płynne ruszenie:
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) dla prawa jazdy kategorii B1, B, – płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
5) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
6) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B1 i B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
Zadanie egzaminacyjne: Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go
YARIS 6 BIEGÓW
TOYOTA YARIS III
Największe problemy kursantom w przypadku gdy uczyli się jeździć na
autach z pięcioma biegami sprawia ustalenie w jaki sposób ustawić
dźwignie zmiany biegów w położenie biegu wstecznego. Skrzynia 6-cio
biegowa od 5-biegowej różni się głównie tym, iż bieg wsteczny włącza się
poprzez podniesienie pierścienia, a następnie przesunięcie dźwigni w
lewo i do przodu.
Szkolenia przeprowadzamy na pojeździe Toyota Yaris z sześciobiegową
skrzynią zmiany biegów. Pojazdy egzaminacyjne w Wojewódzkim Ośrodku
Ruchu Drogowego w Dąbrowie Górniczej posiadają identyczną skrzynię
zmiany biegów.
Kolejnym elementem bardzo potrzebnym na egzaminie jest znajomość
umiejscowienia sterowania lusterkami. Na każdym egzaminie już na placu
manewrowym jedną z pierwszych czynności to właśnie ustawienie lusterek.
Często kursanci, którzy nie jeździli Toyotą Yaris omyłkowo próbują
ustawić lusterka za pomocą guzików sterowania szybami elektrycznymi,
które znajdują się na drzwiach po lewej stronie, zaraz przy szybie.
Sterowanie lusterkami znajduje się natomiast na desce rozdzielczej po
lewej stronie pod kierownicą.
Dzięki za te wskazówki dotyczące egzaminu praktycznego! Kontrolno-obsługowe czynności na początku egzaminu mogą być naprawdę stresujące, ale z odpowiednią praktyką można je przejść bez problemu. Warto być przygotowanym na każdą ewentualność, zwłaszcza jeśli chodzi o sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Teraz trzeba tylko ostro trenować!
OdpowiedzUsuń