PUŁAPKI EGZAMINACYJNE WORD DĄBROWA GÓRNICZA - NAUKA JAZDY

Egzamin na prawo jazdy czyli walka z wiatrakami...

Już sama myśl o egzaminie najczęściej powoduje dreszcze u większości kursantów. Postaram się w tym dziale poruszać zagadnienia z wiązane z tym trudnym tematem.

Na początku należy określić jakie są czynniki wpływające na wynik egzaminu:
Umiejętności,
Wiedza teoretyczna,
Odporność na stres,
(Dodatkowo na wynik naszego egzaminu będzie wpływało to na jakiego egzaminatora trafimy oraz czy nie trafi się nam w ruchu miejskim jakiś przypadek losowy, tzn. inny złośliwy kierowca albo po prostu coś nieprzewidywalnego.)



U każdego człowieka te predyspozycje mogą w różny sposób się kształtować. Jeżeli udało nam się trafić do dobrej szkoły jazdy z dwoma pierwszymi czynnikami nie będzie problemu. Pamiętajmy jednak, na stres też możemy się przygotować.


Od czego zacząć, jak się przygotować? Pod tym linkiem znajdziecie informacje, które są potrzebne już na początku kursu na prawo jazdy. Każdy kandydat na kierowcę najlepiej aby umiał to wszystko na pamięć jeszcze przed rozpoczęciem jazd praktycznych. ZIELONY LISTEK


Wnętrze Toyoty Yaris. Miejsca gdzie znajdują się najważniejsze włączniki, dźwignie i kontrolki. Na egzaminie praktycznym na placu manewrowym należy dokonać obsługi pojazdu i sprawdzić elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo.  YARIS 6 BIEGÓW




PUŁAKI EGZAMINACYJNE:
W tym miejscu postaram się omówić większość miejsc, które sprawiają największe problemy na egzaminie  i jeżeli nie poznaliśmy ich na kursie, to może to być dla nas dużym zaskoczeniem w trakcie egzaminu na prawo jazdy w WORD Dąbrowa Górnicza.


MIASTECZKO ŚMIERCI czyli Łęknice w Dąbrowie Górniczej. 
Przykładowy przejazd przez jedną z części osiedla Łęknice:
http://www.bezpiecznikdrogowy.pl/2015/06/miasteczko-smierci-kursancie-nie-daj-sie.html





Strefa zamieszkania za WORDem. 

Jedziemy drogą osiedlową w strefie zamieszkania (cały czas pamiętamy o ograniczeniu prędkości do 20 km/h oraz o pierwszeństwie pieszych), pokonujemy dość ostry łuk drogi przejeżdżając obok bramy do kościoła. Zaraz po tym łuku napotkamy po prawej stronie "zakaz ruchu" z tabliczką nie dotyczy mieszkańców. Nie wolno na dalej jechać prosto, należy przed znakiem wykonać skręt w lewo. Podczas przejazdu po tej strefie należy bardzo uważnie i z ogromną precyzją używać kierunkowskazów podczas zmiany pasów ruchu przy omijaniu zaparkowanych pojazdów. Pamiętajmy, że pasy ruchu mogą istnieć nawet wtedy jeżeli nie są wymalowane na ziemi (nie są oznaczone), wystarczy że na szerokości jezdni mieszczą się dwa pojazdy wielośladowe. 




Skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i ul. Kościelnej.

Jedziemy dwujezdniową drogą i często w tym miejscu pada komenda: na najbliższym skrzyżowaniu na którym jest to możliwe proszę zawrócić. Przed pierwszym skrzyżowaniem są dwa po obu stronach jezdni bardzo wyraźne znaki "zakaz zawracania". Może tu mylić dość duża odległość tych znaków od najbliższego skrzyżowania z ulicą Kościelną. Pamiętajmy jednak, że znak ten zabrania zawracania od znaku do najbliższego skrzyżowania włącznie bez względu na to jak daleko od niego się znajduje. Zakaz zawracania dotyczy nas jeżeli poruszamy się w kierunku Huty. W przeciwnym kierunku, czyli do centrum, zakazu zawracania nie ma.



Skrzyżowanie ul. Szulc i Krasickiego.

Wjeżdżając w ulicę Szulc z ul. Tysiąclecia dojeżdżamy do znaku "nakaz skrętu w prawo za znakiem" oraz "zakaz wjazdu" za skrzyżowaniem. Należy odpowiednio wcześniej włączyć kierunkowskaz i na skrzyżowaniu samemu wykonać skręt w prawo. Pamiętać trzeba o odpowiednim sygnalizacji kierunkowskazami jeżeli omijamy zaparkowane pojazdy.




Skrzyżowanie na ul. Krasickiego jadąc od strony ul. Szulc

Kontynuując jazdę od strony ul. Szulc w stronę ul. Krasickiego poruszamy się drogą dwukierunkową. Ze względu na to, że ulica ta jest bardzo wąską większości kursantów wydaje się, iż jest to jednokierunkowa. Najczęściej po prawej stronie są gęsto zaparkowane pojazdy. Trzeba bardzo uważać i zmienić pas ruchu na lewy tak aby nie wymusić pierwszeństwa nadjeżdżającym z przeciwka. Dojeżdżając do końca tej ulicy nadal pamiętamy, że jesteśmy na dwukierunkowej i znak "nakaz skrętu w lewo za znakiem" wcale nas nie zmusza do jazdy blisko lewej krawędzi jezdni. Wręcz odwrotnie, w tym przypadku ulica jest na tyle wąska, co zmusza nas do ustawienia pojazdu raczej po prawej stronie niż do osi jezdni. Musimy pozostawić miejsce dla jadących aut z drogi z pierwszeństwem z przeciwka. Na całym tym odcinku odpowiednio sygnalizujemy kierunkowskazami wykonywane manewry zmiany pasa ruchu przy omijaniu oraz zmiany kierunku jazdy w lewo. 


Ulica Krasickiego.

Jadąc ulicą w strefie ograniczonej prędkości do 30 km/h pokonujemy łuk drogi nie włączając kierunkowskazu. Przejeżdżamy na wprost przez skrzyżowanie i zaraz po prawej stronie, (może być zasłonięty przez zaparkowane wyższe pojazdy), usytuowany jest znak "nakaz skrętu w prawo za znakiem". Natomiast zaraz na końcu skrzyżowania jest znak zakaz wjazdu. Musimy w tym miejscu przed skrzyżowaniem włączyć prawy kierunkowskaz, zbliżyć się do prawej krawędzi drogi, jeżeli nie przeszkadzają zaparkowane pojazdy.




Ulica Szenwalda. 

Wjeżdżamy po skręcie w lewo lub w prawo w ul. Szenwald. Na pierwszym skrzyżowaniu, które jest bardzo blisko jazda na wprost jest zabroniona "zakaz wjazdu". Należy w tym momencie wykonać samemu skręt w prawo lub w lewo oczywiście wcześniej włączając odpowiedni kierunkowskaz.






Skrzyżowanie ul. Gwardii Ludowej i ul. Armii Krajowej - Pogoria I (Zawracanie Ząbkowice)

Często się zdarza, że egzaminator ma chęć zabrać nas na dłuższą wycieczkę poza miasto. Takim ulubionym miejscem są okolice zalewu Pogorii I. Jadąc ulicą Gwardii Ludowej musimy pamiętać, że nie jesteśmy na "obszarze zalesionym", tak jak czasem kursanci wymyślają gdy próbują wybrnąć z pytania w jakim obszarze się znajdują. Cały czas jesteśmy w obszarze zabudowanym - choć wcale na to nie wygląda - i musimy utrzymywać prędkość nie większą niż 50 km/h. Poruszając się w stronę Ząbkowic przejeżdżamy przez dwa przejazdy kolejowe. Pierwszy strzeżony, a drugi niestrzeżony. Należy wyraźnie na pierwszym przejeździe obracać głowę i przed przejazdem upewnić się, że nie nadjeżdża jakaś ciuchcia. To nie ważne, że w budce siedzi dróżnik - być może zasłabł, zap... lub znowu zdarzyła się jakaś awaria. Na kolejnym przejeździe, już widocznym na zdjęciu, napotykamy znak stop z wyraźną linią bezwzględnego zatrzymania. Za torowiskiem najczęściej pada komenda: Proszę zawrócić na najbliższym skrzyżowaniu". Najważniejsze w tym miejscu, to błąd który popełnia 90% kursantów jeżeli wcześniej nie znali tego skrzyżowania. Nie wolno nam poruszać się tak jak wyrysowana czerwona linia - jest to jazda pod prąd i kończymy egzamin. Należy przekroczyć linię półprzerywaną, wjechać całym autem na prawy pas ruchu. Linia podwójna ciągła musi być zawsze po naszej lewej stronie. Następnie z prawego pasa skręcić w lewo. Wracając, przed torowiskiem nie zapomnieć o znaku STOP.




Skręt w prawo z ul. Piłsudskiego w ul. Reymonta. 

Po skręceniu w prawo w ulicę Reymonta i przejechaniu kilkuset metrów, zaraz za wjazdem do parkingu po prawej stronie na samym środku tej ulicy jest ustawiony znak "zakaz wjazdu". Dalsza część ulicy jest po prostu jednokierunkowa. Wjazd za znak skutkuje końcem egzaminu. Należy w tym miejscu wykonać zawracanie lub wjechać na parking i tam wykonać zawracanie. Znak generalnie jest dobrze widoczny ale często się zdarza, że wcześniej musimy omijać zaparkowane pojazdy po lewej stronie lub wymijać się na ciasnej ulicy z pojazdami z na przeciwka, co często rozprasza uwagę kursantów.



TRASA EGZAMINACYJNA WORD DĄBROWA GÓRNICZA

(Poniżej przykładowe ulubione miejsca egzaminatorów z WORD Dąbrowa Górnicza)


Każdy dobry instruktor nauki jazdy chce nauczyć swoich kursantów tak aby mogli się później poruszać w każdych warunkach drogowych. Nauczyć jeździć tak aby kursant umiał jeździć w każdym mieście, a nie tylko w znanych sobie miejscach, tam gdzie odbywał szkolenie. Była by to sytuacja idealna gdyby nie ograniczenia ilością godzin jazd praktycznych na jakie stać każdego przyszłego kierowcę. Trzeba w tym ograniczonym czasie najczęściej 30 godzin jazd praktycznych zapoznać kursantów ze wszelkimi sytuacjami na drodze, rodzajami dróg czy skrzyżowań. Dobrze jest oczywiście stopniować trudności podczas zdobywania umiejętności i rozpoczynać od miejsc (dróg, skrzyżowań itp.) łatwiejszych i mniej skomplikowanych. Następnie zwiększać stopień trudności ucząc w miejscach o bardziej skomplikowanej infrastrukturze drogowej. Nie będzie tajemnicą, to że każdy najchętniej sprawdzi swoje umiejętności i nauczy się odpowiednich manewrów w ruchu drogowym na ulicach pobliskich do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, gdzie później najprawdopodobniej będzie przeżywał katusze na egzaminie państwowym z prawa jazdy. Dla osób które zdobywają prawo jazdy w Zawierciu są dwie alternatywy. Zdawanie egzaminu w bliższym ale chyba mniej lubianym WORD Dąbrowa Górnicza lub WORD Częstochowa nieco bardziej popularnym wśród kursantów ale niestety w prawie dwukrotnie większej odległości od Zawiercia.


Dodatkowym utrudnieniem jest specyficzne traktowanie osób egzaminowanych przez egzaminatorów. Na egzaminie każde najmniejsze wykroczenie wobec przepisów ruchu drogowego jest skrupulatnie wykazywane, a podwójny mały błąd skutkuje zakończeniem egzaminu z wynikiem negatywnym. Dlatego bardzo ważna jest koncentracja w czasie jazdy aby nie wpaść w pułapkę egzaminacyjną. Najczęstsze błędy jakie popełniają kursanci podczas egzaminu:
- przeoczenie znaku pionowego (np. znaku STOP lub ograniczenia prędkości, brak zatrzymania skutkuje zakończeniem egzaminu. Sytuacja wydaje się banalnie prosta ale niestety w praktyce nie wygląda to tak różowo.
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo choćby znajdował się bardzo daleko od nas np. na przejściu dla pieszych na jezdni wielopasowej, wchodzący piesi z lewej strony mają już pierwszeństwo. Nie ma znaczenia, że inni kierowcy obok nas przejeżdżają przed takimi pieszymi, my na egzaminie nie mamy takiego prawa.)
- wymuszenie pierwszeństwa na innym pojeździe (egzaminatorzy bardzo surowo oceniają sytuację, w której należy ustąpić pierwszeństwa. Jeżeli odległość od pojazdu który miał pierwszeństwo jest zbyt mała, najczęściej egzamin zostaje zakończony. Nic nie dają wtedy tłumaczenia: "ale przecież bym się zmieścił..."

Nauka jazdy Zawiercie ale egzamin w Dąbrowie Górniczej.
W tym miejscu postaram się omawiać kluczowe miejsca i odpowiednie manewry jakie mogą zostać zadane na egzaminie na prawo jazdy w pobliżu WORD Dąbrowa Górnicza.


Zawracanie na skrzyżowaniu wielopoziomowym (dwupoziomowym) ul. Katowicka i droga ekspresowa S1




Skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo) ulic Tysiąclecia, Kosmonautów i 11 Listopada.

Na swojej drodze spotkamy znaki:

Typowe rondo ze znakami A-7 ustąp pierwszeństwa przejazdu oraz C-12 ruch okrężny. Pojazdy wjeżdżające na to skrzyżowanie muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom będącym już w ruchu okrężnym. Plusy:
1. Sytuacja o tyle prosta, że wloty dróg na skrzyżowaniu są jednokierunkowe, co tym bardziej ułatwia prawidłowy wjazd i zjazd z ronda. 
 2. Dodatkowym elementem zabezpieczającym skręt w prawo na tym rondzie są oddzielone wysepkami pasy do wykonania prawoskrętu.
3. Kierowca ma tutaj duże szanse na pokonanie prawidłowo tego skrzyżowania również z tego powodu, że przejścia dla pieszych są mocno oddalone od centralnej części ronda.
Minusy:
1. Bardzo słaba widoczność na przestrzał za wyspę na rondzie i szybko przejeżdżające inne pojazdy prze rondo widoczne dopiero w ostatnim momencie.
2. Skręcanie w prawo na oddzielonych od ronda pasach ruchu wymaga pod koniec udzielenia pojazdom z lewej strony, co wymaga odwrócenia głowy prawie do tyłu.
3. Przejeżdżając wokół wyspy należy uważać by nie najechać na pas wewnętrzny przeznaczony dla większych pojazdów.



Skrzyżowanie Budowniczych Huty Katowice - ul. Kasprzaka, Wiśniowa, Piłsudskiego 

1. Bardzo rozległe i trudne skrzyżowanie. 
2. Ze wszystkich stron wjazdy dróg wielopasowych i jednokierunkowych. 
3. Przejazd przez torowisko tramwajowe i ustalenie pierwszeństwa z tramwajem często sprawia trudności
Ze względu na dość skomplikowane zasady jakie panują na tym skrzyżowaniu z wyspą postaram się omówić kilka wybranych manewrów, które mogą się zdarzyć podczas przejazdu na egzaminie.
Manewr 1: Skręt w lewo na skrzyżowaniu z wyspą.




Kolejne skrzyżowanie, na którym skręt w lewo może być bardzo utrudniony.

Skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i ul. Morcinka obok McDonalds. Skręt w lewo w stronę strefy zamieszkania i boiska Orlik.
1. Wybór odpowiedniego pasa ruchu do skrętu w lewo, oraz szczególna uwaga przed przejściem dla pieszych. Kierunkowskaz w lewo.
2. Pierwszeństwo przed pojazdami nadjeżdżającymi z lewej strony jesteśmy na drodze głównej.
3. Skręt w lewo za wyspą na odpowiedni, w tym wypadku na prawy pas ruchu. 
4. Przejazd przez torowisko - pierwszeństwo obu tramwajów.
5. Ponowne włączenie kierunkowskazu w lewo. Ustąpienie pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony
6. Zajęcie odpowiednie pasa ruchu po skręcie w lewo. Zmiana kierunkowskazu na prawy.
7. Uwaga - bardzo ostry skręt w ciasną uliczkę. Uwaga by nie najechać na krawężnik ani an linię podwójną ciągłą.
8. Przejście dla pieszych oraz przejazd dla rowerzystów. Należy zwrócić uwagę, że rowerzysta nadjeżdżający już ma pierwszeństwo. Pieszy dopiero gdy znajduje się na przejściu.
9. Wjazd do strefy zamieszkania - 20km/h, pieszy ma pierwszeństwo.




Zawracanie na skrzyżowaniu ul. Zagłąbia Dąbrowskiego i ul. Granicznej





Skrzyżowanie ul. 11 Listopada wjazd do sklepu Lidl oraz na przeciwko do strefy zamieszkania
Znaki i sygnały drogowe na tym skrzyżowaniu:
 
Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną ogólną oraz z wyznaczonymi pasami ruchu z odpowiednimi strzałkami decydującymi o tym, w którym kierunku można jechać. Plusy:
1. Jeżeli sygnalizacja jest włączona i jedziemy na wprost mamy pierwszeństwo i nikt nam nie przeszkadza podczas przejazdu przez skrzyżowanie.
2. Skrzyżowanie jest bardzo dobrze oznaczone, mocne wyraźnie linie poziome w bardzo czytelny sposób wyznaczają pasy ruchu.
1. Podczas skrętu w lewo musimy uważać na pojazdy z naprzeciwka, które mają pierwszeństwo, a następnie na pieszych jeżeli mają światło zielone.
2. Bardzo krótka faza zmiany świateł - jeżeli przed nami jeszcze ktoś skręca w lewo należy się upewnić, że zdążymy opuścić skrzyżowanie na sygnale zielonym. Najlepiej czekając przed sygnalizatorem do puki pojazd przed nami nie zjedzie ze skrzyżowania.
3. Po kręcie w stronę osiedla wjeżdżamy w strefę zamieszkania - ponieważ skrzyżowanie jest dość małych rozmiarów, łatwo można przeoczyć znak strefy zamieszkania. Należy pamiętać o ograniczeniach jakie obowiązują w takiej strefie (od znaku początku strefy D-40 aż do znaku końca strefy D-41):
- Ograniczenie prędkości do 20 km/h
- Pierwszeństwo pieszych przed pojazdami
- Zakaz postoju poza miejscami do tego przeznaczonymi





Skrzyżowanie ulic Tysiąclecia i Podlesie
Znaki:
    
Powyższe skrzyżowanie nie powinno sprawiać większych problemów nawet dla mało doświadczonych kierowców.
 1. W miarę dobre oznakowanie poziome.
 2. Dość obszerne skrzyżowanie - nie będzie trudności z zajęciem dobrej pozycji na danym pasie ruchu
 1. Jedynym zaskoczeniem może być niesymetryczna budowa skrzyżowania.
 2. Jest to także skrzyżowanie z drogą dwujezdniową. po skręcie w lewo należy wybrać prawą jezdnię. Przejścia dla pieszych są odpowiednio oznakowane wraz z linią warunkowego zatrzymania.


Skrzyżowanie ulic Podlesie - Leśna

Znaki:
  
Na pierwszy rzut oka skrzyżowanie bardzo łatwe ale niestety wbrew pozorom sprawia bardzo dużo trudności. Podczas jazdy od strony WORDu czyli ulicą Podlesie napotyka się na znaki D1 - droga z pierwszeństwem oraz C2 - nakaz jazdy w prawo za znakiem. 
1. Małe natężenie ruchu na skrzyżowaniu tych dróg.
2. Skrzyżowanie dosyć obszerne.
 1. Najczęstszym błędem u kursantów to brak kierunkowskazu, który jest wymagany przy znaku C2 - nakaz jazdy w prawo za znakiem.
2. Brak u kursantów pewności, iż mają pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu. Niepewność ta wynika z układu ulic, pokutuje tutaj omyłkowy osąd wynikający z niechlubnej tradycji na polskich droga, że większa ulica będzie miała pierwszeństwo.
3. Brak oznakowania poziomego. W szczególności problem pojawia się w przypadku gdy jedziemy drogą podporządkowaną ze znakiem STOP. Zatrzymanie musi być w miejscu gdzie mamy dobrą widoczność - nie ma linii bezwarunkowego zatrzymania. Sami musimy wybrać to miejsce, pamiętać jedynie należy, żeby nie przeszkadzać pojazdom na drodze z pierwszeństwem.


Skrzyżowanie ul. Leśna - 11 Listopada

Zmaki:
 
1. W miarę jasne i widoczne oznakowanie poziome.
1. Bardzo trudne skrzyżowanie ze względu na duże natężenie ruchu na ulicy 11 Listopada, gdzie jest to droga z pierwszeństwem. 
2. Dodatkowo bardzo utrudnia wyjazd z ulicy Leśnej mocno ograniczona widoczność w lewo.
3. Ponieważ droga podporządkowana jest jednokierunkowa, należy zająć odpowiednią pozycję przy lewej krawędzi jezdni, zgodnie z oznakowaniem poziomym.


Skrzyżowanie ul. 11 Listopada - Majakowskiego

Znaki:
  
1. Dosyć obszerne skrzyżowanie.
2. Dobra widoczność jeżeli uda się zająć dobrą pozycję na skrzyżowaniu.
1. Dość skomplikowane oznakowanie poziome oraz bardzo słabo widoczne. Linie i znaki przejścia dla pieszych są prawie nie widoczne.
2. Duże natężenie ruchu na skrzyżowaniu.
3. Specyficzny skręt w lewo z drogi dwujezdniowej na jednojezdniową. Wjeżdżając na drogę jednojezdniową, dwukierunkową należy najpierw ustawić się na środkowym pasie, a dopiero później zmienić pas ze środkowego na prawy.
4. Po skręcie w dorgę dwujezdniową należy wybrać pas lewy, gdyż pas ruchu po prawej stronie jest przeznaczony na parkowanie równoległe.





// This code will work in iOS 2 and up // (spoiler: you're not going to need anything below iOS 6). // Tested in iOS 7 // In your app's UIApplicationDelegate: - (BOOL)application:(UIApplication *)application didFinishLaunchingWithOptions:(NSDictionary *)launchOptions { (...) NSUserDefaults *defaults = [NSUserDefaults standardUserDefaults]; if (![defaults boolForKey:@"termsAccepted"]) NSString *message = @"Your message for visitors here"; UIAlertView *alert = [[UIAlertView alloc] initWithTitle:@"Cookies" message:message delegate:self cancelButtonTitle:nil otherButtonTitles:@"Close message", nil]; [alert show]; } } // Elsewhere in the file: - (void)alertView:(UIAlertView *)alertView clickedButtonAtIndex:(NSInteger)buttonIndex NSUserDefaults *defaults = [NSUserDefaults standardUserDefaults]; [defaults setBool:YES forKey:@"termsAccepted"]; [defaults synchronize]; }