WAGA CIĘŻKA


Egzamin praktyczny na prawo jazdy składa się z dwóch części. Część na placu manewrowym, a jeśli uda nam się to zaliczyć to kolejna część w ruchu miejskim. Dwukrotne błędne wykonanie tego samego zadania egzaminacyjnego lub spowodowanie przez osobę egzaminowaną bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym powoduje przerwanie egzaminu i jego zakończenie z wynikiem negatywnym.


Egzamin na prawo jazdy kat. C+E

Egzamin teoretyczny nie występuje.

Egzamin praktyczny rozpoczynamy na placu manewrowym.

1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeżeli występuje;
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1:
– na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut,
– osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
– w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j (stop i wsteczny), osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,

Następnie właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
Sposób wykonania zadania:
– w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, (jeżeli występuje)
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;

Dodatkowo dla kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E, T:
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy obok przyczepy) – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut;
Sposób wykonania
– podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
– cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
– regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
– dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
– podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy;

2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;

Dla prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
- nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
b) w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania

3. Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem) lub Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem lub wjazd przodem – wyjazd tyłem)
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska

4. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.

5. Rozprzęganie pojazdu przyczepą – zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego lub po wykonaniu zadań na placu manewrowym – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7 minut.
Sposób wykonania zadania:
– zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika,
– zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca postojowego przyczepy),
– odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez umieszczenie ich we właściwym miejscu),
– wysunięcie podpory, jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę,
– rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem),
– ustawienie pojazdu obok przyczepy.


Egzamin na prawo jazdy kat. D

Egzamin praktyczny rozpoczynamy na placu manewrowym.

Podczas egzaminu będziemy poproszeni o sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów autobusu marki Autosan A1010T odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego:

- osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić jeden wybrany losowo element z następujących pozycji:
--- poziom oleju w silniku, (wykonujemy poprzez otwarcie pokrywy silnika z tyłu autobusu. Pojazd musi stać na płaskiej powierzchni, a pomiaru dokonujemy na zimnym silniku, tak aby olej zdążył spłynąć do miski olejowej. Następnie wyjmujemy z pokrywy silnika miarkę - wskaźnik poziomu oleju na końcu, którego są oznaczenia, dwie kropki, poziomów maximum i minimum. Przecieramy wskaźnik wkładamy z powrotem i wyjmujemy aby odczytać poziom oleju. Jeżeli oleju będzie za mało należy uzupełnić olejem o tych samych właściwościach.)
--- poziom płynu chłodniczego, (Płyn uzupełniamy powyżej pokrywy silnika. Otwieramy małą klapkę, za którą kryje się korek zbiorniczka wyrównawczego. Klapka zabezpieczona jest zamkiem - kluczyk powinien znajdować się przy kluczyku do stacyjki. Pojazd musi stać na płaskiej powierzchni. poziom płynu sprawdzamy oczywiście z tyłu autobusu, w górnej części nad silnikiem możemy sprawdzić ilość płynu w zbiorniku wyrównawczym; pomiędzy wskazaniami min. i max.)
--- poziom płynu hamulcowego, (w autobusie zastosowano układ hamulcowy pneumatyczny. Nie sprawdzamy poziomu płynu hamulcowego. Sprawdzamy natomiast ciśnienie w układzie hamulcowym poprzez obserwację manometru na desce rozdzielczej wewnątrz autobusu. Praktycznie każdy pojazd jest wyposażony w dwa układy pneumatyczne, co jest podyktowane bezpieczeństwem.)
--- poziom płynu w spryskiwaczach, (zbiornik płynu znajduje się wewnątrz pojazdu przy przednich drzwiach wejściowych. Należy otworzyć pokrywę z zamkiem pod przednią czołową szybą za pomocą kluczyka przy kluczach do stacyjki i sprawdzić czy w zbiorniku jest płyn)
--- działanie sygnału dźwiękowego. (sprawdzamy poprzez naciśnięcie guzika na zespolonej dźwigni świateł, która znajduje się pod kołem kierownicy, po lewej stronie)

Następnie:
- osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić jeden wybrany losowo element z następujących pozycji:
działanie świateł pozycyjnych / postojowych, (za pomocą dźwigni po lewej stronie i na zewnątrz pojazdu, rys. poniżej)
działanie świateł mijania, (za pomocą dźwigni po lewej stronie i na zewnątrz pojazdu, rys. poniżej)
działanie świateł drogowych, (za pomocą dźwigni po lewej stronie i na zewnątrz pojazdu, rys. poniżej)
działanie światła hamowania "Stop", (włączenie automatyczne poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Osoba egzaminowana naciska na hamulec i prosi egzaminatora o sprawdzenie, czy światła hamowania stop działają z tyłu pojazdu. Pamiętajmy, że światła zadziałają jeżeli kluczyk będzie w pozycji zapłon.)
działanie świateł cofania, (osoba egzaminowana zmienia bieg na wsteczny i prosi egzaminatora o sprawdzenie światła cofania z tyłu pojazdu. Kluczyk w pozycji zapłon.)
działanie świateł kierunkowskazów, (za pomocą dźwigni po lewej stronie i na zewnątrz pojazdu, rys. poniżej)
działanie świateł awaryjnych, (za pomocą przycisku po lewej stronie od siedzenia kierowcy. Przełącznik z trójkątem mniejszym. Z większym jest to przycisk stanu alarmowego w przypadku, kolizji, pożaru, itp.)
działanie świateł przeciwmgłowych tylnych. (za pomocą dźwigni po lewej stronie i na zewnątrz pojazdu, rys. poniżej)
Ponadto musi dokonać sprawdzenia:
nadwozia, (Najlepiej obejść cały pojazd w koło i sprawdzić czy wszystko jest w porządku, luki bagażowe czy zamknięte lub inne uszkodzenia)

drzwi, (w szczególności czy tylne drzwi są zamknięte.)
wyjść awaryjnych (poza oznaczonymi szybami "wyjście bezpieczeństwa", do wyjść awaryjnych należą również drzwi wejściowe przednie i tylne oraz klapy dachowe. Razem można nawet naliczyć 9 wyjść awaryjnych. Do wyjść bezpieczeństwa należy także młoteczek do rozbicia szyby.)

Dokonać sprawdzenia wymaganego wyposażenia:
trójkąt ostrzegawczy, (najczęściej za miejscem kierowcy)

gaśnica szt. 2, (jedna gaśnica za miejscem kierowcy, druga w okolicy tylnych drzwi. Uwaga w 2014r. obie gaśnice w autobusie były z przodu. Jedna na schodkach przy przednich drzwiach, druga za siedzeniem kierowcy!)

apteczka doraźnej pomocy, (najczęściej za miejscem kierowcy)

ogumione koło zapasowe, (z przodu autobusu, pod zderzakiem)

urządzenie do oświetlenia wnętrza autobusu, (prawy panel)

zasłony boczne w oknach,

zasłona za miejscem kierowcy,

lusterko wewnętrzne zapewniające kierowcy widoczność wewnątrz autobusu,

luki bagażowe, (sprawdzić też należy czy wszystkie są zamknięte)

napisy wskazujące dopuszczalną liczbę miejsc siedzących i stojących (najczęściej po lewej stronie od przednich drzwi)
I CO JESZCZE??? (może zapytać bardziej dociekliwy egzaminator...)
Wtedy sprawdzamy czy poręcz przed przednimi siedzeniami pasażerów jest dobrze przykręcona oraz czy wszystkie fotele i poręcze w autobusie są dobrze zamocowane. Robimy to np. poprzez szarpnięcie ręką każdego oparcia.
Tylne wyjście czy nie jest zablokowane przez bagaże lub coś innego.
Sprawdzić urządzenie do kontaktu pasażerów z kierowcą. Idąc przez cały autobus sprawdzamy każdy przycisk dzwonka, który informuje że pasażer wyraża chęć np. wysiadania na najbliższym przystanku.



UWAGA: Na wykonanie ww. zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.

kliknij na obrazek aby powiększyć

UWAGA:
Autobus miejski używany w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej nie musi posiadać następującego wyposażenia:
--- apteczki doraźnej pomocy;
--- ogumionego koła zapasowego; 
--- zasłon w bocznych oknach, jeżeli nie jest wyposażony w szyby przeciwsłoneczne;
--- bagażnik urządzony w taki sposób, aby umieszczony w nim bagaż był zabezpieczony przed wypadnięciem, uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem;

UWAGA NA TONAŻ w Dąbrowie Górniczej. Ulice na których są ograniczenia:

Wlot ul. Młodych od strony ul. Podlesie (7t)(Ograniczenie rzeczywistej masy całkowitej)

Początek ul. Młodych od strony ul. Kasprzaka. (7t)(Ograniczenie DMC)

Skrzyżowanie ul. Konopnickiej oraz ul. Kolejowej. Jadąc od Pogorii ul. Konopnickiej w stronę PKZ za przejazdem kolejowym. (7t)(Ograniczenie DMC)

Jadąc ul. Wiśniową dalej w Wybickiego napotkamy następujący zakaz (12t)(Ograniczenie rzeczywistej masy całkowitej)

Jadąc od ul. Zagłębia Dąbrowskiego wjeżdżając w ul. Wybickiego napotkamy też ograniczenie (12t) (Ograniczenie rzeczywistej masy całkowitej)

// This code will work in iOS 2 and up // (spoiler: you're not going to need anything below iOS 6). // Tested in iOS 7 // In your app's UIApplicationDelegate: - (BOOL)application:(UIApplication *)application didFinishLaunchingWithOptions:(NSDictionary *)launchOptions { (...) NSUserDefaults *defaults = [NSUserDefaults standardUserDefaults]; if (![defaults boolForKey:@"termsAccepted"]) NSString *message = @"Your message for visitors here"; UIAlertView *alert = [[UIAlertView alloc] initWithTitle:@"Cookies" message:message delegate:self cancelButtonTitle:nil otherButtonTitles:@"Close message", nil]; [alert show]; } } // Elsewhere in the file: - (void)alertView:(UIAlertView *)alertView clickedButtonAtIndex:(NSInteger)buttonIndex NSUserDefaults *defaults = [NSUserDefaults standardUserDefaults]; [defaults setBool:YES forKey:@"termsAccepted"]; [defaults synchronize]; }