piątek, 18 stycznia 2013

Egzamin praktyczny na kat. AM, A1, A2, A (motocykle, motorower)

(Stan prawny aktualny na 18-01-2013)

EGZAMIN PRAKTYCZNY NA KAT. AM, A1, A2, A

Czynności kontrolno-obsługowe wymagane na egzaminie państwowym na prawo jazdy kat. A czyli to, co czeka każdego na egzaminie państwowym na placu manewrowym.
Zadanie egzaminacyjne: Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

Osoba egzaminowana musi zaprezentować,
że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku, (Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe.
b) poziom płynu chłodzącego, (jeżeli występuje)
c) poziom płynu hamulcowego, (w niektórych motocyklach tj. np. Suzuki Gladius występują dwa układy hamulcowe i dwa zbiorniczki wyrównawcze)

e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP" (należy sprawdzić poprzez naciśnięcie dźwigni na kierownicy oraz poprzez uruchomienie hamulca nożnego)

k) działanie świateł kierunkowskazów,

m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych; - jeżeli występuje.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.


Zadanie egzaminacyjne: Dla kategorii AM, A2, A1, A:
a) wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz pkt 3 rozporządzenia, (spodnie z długimi nogawkami, kurtka z długimi rękawami, rękawice, buty sznurowane na płaskiej podeszwie.)
b) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
c) zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
d) podparcie pojazdu na podpórce;
Sposób wykonania:
– zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
– nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
– maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);


Zadanie egzaminacyjne: Slalom wolny - łuki w kształcie cyfry 8
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, 
b) ocena sytuacji wokół pojazdu, (odwracamy głowę w prawo i w lewo przed każdym ruszaniem!)
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;



Zadanie egzaminacyjne: Slalom pomiędzy bramkami
3) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
4) upewnianie się o możliwości skręcenia; (odwracamy głowę przed skrętem w tą stronę w którą będziemy skręcać)
Sposób wykonania zadania:
a) niepodpieranie się nogami,
b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
c) niepotrącanie pachołków 


Zadanie egzaminacyjne: Slalom szybki
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami;
Sposób wykonania zadania:
a) średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków


Zadanie egzaminacyjne: Ominięcie przeszkody (nie dotyczy kat. AM)
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami;
Sposób wykonania zadania:
a) średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków


Zadanie egzaminacyjne: Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
(manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii AM i T prawa jazdy.


Zadanie egzaminacyjne: Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
(manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii AM i T prawa jazdy.


Zadanie egzaminacyjne: Podjazd na wzniesieniu


TRASA EGZAMINACYJNA KAT. AM w WORD Dąbrowa Górnicza

Początek egzaminu oczywiście wyjazd z bramy WORDu skręt w prawo.
1) Kto ma pierwszeństwo?
2) Utrudnienia jakie nas spotkają podczas startu?

Ad 1) Wyjeżdżamy z obiektu przydrożnego, co oznacza iż włączamy się do ruchu i ustępujemy wszystkim pojazdom na drodze głównej.
Ad 2) Podczas wyjazdu napotkamy wzniesienie. Należy tak ruszyć na wzniesieniu aby nasz pojazd się nie cofnął.

Skręt w lewo na skrzyżowaniu ul. Tysiąclecia i ul. Podlesie
1) Komu ustępujemy pierwszeństwa?
2) Na jaką jezdnię wjeżdżamy po skręcie w lewo?

Ad 1) Jesteśmy na drodze głównej więc ustępujemy jedynie pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka
Ad 2) Wjeżdżamy na drogę dwujezdniową na jezdnię jednokierunkową. Ta informacja będzie dla nas ważna przy następnym manewrze skrętu w lewo.

Zawracanie na skrzyżowaniu ul. Podlesie z ul. Młodych
1) Co należy wykonać przed wjazdem na skrzyżowanie?
2) Kto ma pierwszeństwo?
3) Czy podczas zawracania przejeżdżamy na środku skrzyżowania blisko lewej krawędzi pasa rozdzielającego jezdnie?
4) Który pas ruchu wybierzemy po zawracaniu?

Ad 1) Przed skrzyżowaniem należy wykonać dwie osobne zmiany pasa ruchu oraz zbliżyć się do lewego krawężnika.
Ad 2) Podczas zawracania jesteśmy na drodze głównej i to my mamy pierwszeństwo ale należy zwrócić uwagę na innych kierujących, bo manewr zawracania może być dla innych mocno zaskakujący.
Ad 3) Tak, należy akurat na tym skrzyżowaniu zawracać blisko lewej gdyż jest tu wystarczająco dużo miejsca i nie przeszkodzimy innym kierującym.
Ad 4) Po zawracaniu mamy możliwość wybrania pasu ruchu pod warunkiem, że nie przejeżdżamy przez linię ciągłą. Proponuję dla własnego bezpieczeństwa wybrać pas ruchu lewy, a później jak najszybciej (oczywiście z zachowaniem bezpieczeństwa) zmienić pas ruchu na lewy. Pamiętajmy, że na tej ulicy dozwolona jest jazda z prędkością 70km/h i często zdarzają się pędziwiatry osiągający prędkość 170 km/h. Sprawdzajmy w lusterkach czy przeżyjemy, jeżeli zmieniamy pas ruchu to my ustępujemy pierwszeństwa tym którzy już tam są.

Skręt w prawo z ul. Podlesie w ul. Tysiąclecia.
1) Kto ma pierwszeństwo?

Ad 1) Jesteśmy na drodze podporządkowanej, to my ustępujemy pierwszeństwa. Uwaga na znaki poziome: Jeżeli była świeża dostawa farby w zarządzie dróg, to trzeba uważać na powierzchnię wyłączone oraz linie ciągłą oddzielającą jezdnię od ścieżki rowerowej.

Skręcamy w prawo na rondzie z ul. Tysiąclecia w ul. Kosmonautów
1) Kto ma pierwszeństwo?
2) Jakich kierunkowskazów użyjemy na rondzie?

Ad 1) Wjeżdżając na rondo ustępujemy pierwszeństwa. Bardzo uważnie wjeżdżamy na rondo ze względu na jego dość niefortunną budowę. Na środku rosną wysokie krzaki ograniczające widoczność na przeciwną stronę ronda, a co poniektórzy mieszkańcy Dąbrowy potrafią tutaj przejeżdżać z zawrotną prędkością.
Ad 2) Przed zjechaniem z ronda włączymy prawy kierunkowskaz.

Skręt w prawo z ul. Kosmonautów na parking.
1) W jaką strefę wjeżdżamy po skręcie w prawo?

Ad 1) Wjeżdżamy w strefę zamieszkania, co oznacza dla nas; ograniczenie prędkości do 20 km/h oraz że pieszy ma pierwszeństwo wszędzie. Odwołanie strefy zamieszkania musi być oznaczone odpowiednim znakiem, co oznacza, że przez nawet kilka skrzyżowań będziemy poruszać się w strefie.

Skręcamy w prawo.
1) Gdzie jesteśmy, w jakiej strefie?

Ad 1) Nadal jesteśmy w strefie zamieszkania, pamiętamy o pieszych i ograniczeniu prędkości.

Skręcamy w prawo na skrzyżowaniu, nadal wewnątrz strefy zamieszkania.
1) Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu, jakie są znaki przed skrzyżowaniem?

Ad 1) Dojeżdżamy do skrzyżowania równorzędnego. Przed skrzyżowaniem nie ma znaków. My skręcamy w prawo więc mamy pierwszeństwo. Nadal prędkość do 20 km/h

Skręcamy w prawo, wyjeżdżamy ze strefy na ul. Tysiąclecia pod WORDem.
1) Kto ma pierwszeństwo?

Ad 1) Mamy znak ustąp pierwszeństwa przejazdu. Uwaga na linie ciągłe na drodze głównej związane ze ścieżką rowerową. My poruszamy się po jezdni, a nie po ścieżce rowerowej.

Na rondzie skręcamy w lewo z ul. Tysiąclecia w ul. 11 listopada.
1) Na co uważać na rondzie?
2) Jeżeli mamy wykonać skręt w lewo na rondzie, to którym wyjazdem opuścimy rondo?

Ad 1) Tak jak wcześniej przejeżdżaliśmy przez to rondo tym razem też uważamy na szybko poruszające się pojazdy z pierwszeństwem.
Ad 2) Jeżeli na rondzie chcemy skręcić w lewo musimy wyjechać trzecim wyjazdem oraz zasygnalizować opuszczanie ronda prawym kierunkowskazem.

Jedziemy dość długo prosto ul. 11 listopada uważając na przechodzących pieszych na źle oznaczonych; słabo wymalowanych przejściach dla pieszych. Dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Mickiewicza gdzie skręcamy w prawo.
1) Na jaką drogę wjeżdżamy?
Ad 1) Po skręcie w prawo wjeżdżamy na drogę jednokierunkową.

Skręt w lewo z ul. Mickiewicza w ul. Przemysłową
1) W jakim miejscu na jezdni ustawimy nasz pojazd przed skrętem w lewo na drodze jednokierunkowej.
Ad 1) Na drodze jednokierunkowej skręcamy blisko lewej krawędzi, a po skręcie na drogę główną oczywiście przybliżamy się do prawej krawędzi.

Skręt w prawo z ul. Przemysłowej w stronę ul. Korczaka.

Wyświetl większą mapę

Skręt w lewo w ul. Korczaka.
1) Uwaga na słabą widoczność na tym skrzyżowaniu.
2) Po skręcie w lewo należy bacznie obserwować zmieniające się ograniczenia prędkości

Skręt w prawo w ul. Wojska Polskiego
1) Do czego zobowiązuje nas znak ustalający pierwszeństwo przejazdu?
Ad 1) Znak STOP zobowiązuje nas do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom na drodze głównej oraz do bezwarunkowego zatrzymania się przed linią zatrzymania lub w miejscu, w którym mamy dobrą widoczność (jeżeli nie ma linii).

Przejazd na wprost przez skrzyżowanie z ul. Piłsudskiego.
1) Czy znak STOP będzie nas obowiązywał na tym skrzyżowania jeżeli działa sygnalizacja świetlna?
2) Do czego się przygotowujemy jeżeli z daleka widzimy, że już długo świeci się zielone światło w czasie kiedy dojeżdżamy do skrzyżowania.

Wyświetl większą mapę
Ad 1) Jeżeli działa sygnalizacja świetlna, to znaki ustalające pierwszeństwo nie obowiązują.
Ad 2) Należy zawsze pamiętać, że musimy się poruszać z bezpieczną prędkością, która pozwoli nam się zawsze zatrzymać jeżeli przed skrzyżowaniem zaświeci się światło żółte.

Skręt w prawo z ul. Wojska Polskiego w ul. Augustyniaka

Skręt w lewo z ul. Augustyniaka w ul. Poniatowskiego.
1) Komu ustępujemy pierwszeństwa.
Ad 1) Wjeżdżamy na skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym. Droga z pierwszeństwem jest po skręcie w prawo. Oznacza to dla nas, że skręcając w lewo opuszczamy drogę z pierwszeństwem i musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. Dodatkowo musimy mieć włączony lewy kierunkowskaz.

Skręt w prawo z ul. Poniatowskiego w ul. Kraszewskiego
Po skręcie należy uważnie stosować się do znaków ograniczających prędkość do 20 km/h (Pamiętajmy, że znak ograniczający dozwoloną prędkość obowiązuje do najbliższego skrzyżowania, a nie np. do progu spowalniającego. Nie pędź, bo egzaminator nie daruje przekroszenia nawet o 5km/h!

Wyświetl większą mapę

Przejazd na wprost przez skrzyżowanie ulic Kraszewskiego, Łańcuckiego w ul. 9 maja.
1) Kto ma pierwszeństwo?

Wyświetl większą mapę
Ad 1) Oczywiście jesteśmy na drodze podporządkowanej. Uwaga tutaj nie pędzimy, na skrzyżowaniu jest bardzo słaba widoczność na drogę główną. W takich przypadkach lepiej się zatrzymać niż ryzykować, by nas ktoś rozjechał jak muchę. Za skrzyżowaniem wjeżdżamy na drogę jednokierunkową.

Skręcamy w lewo z ul. 9 maja na ul. Graniczną.
1) Po której stronie na jezdni ustawimy nasz pojazd?
2) Co nam utrudni ruszanie?

Wyświetl większą mapę
Ad 1) Ponieważ jesteśmy na drodze jednokierunkowej  musimy przybliżyć się do lewej krawędzi.
Ad 2) Na skrzyżowaniu jest spora górka. Weźmy to pod uwagę to utrudnienie, by nie zjechać na auto egzaminatorka-terminatorka.


Skręcamy w prawo z ul. Granicznej w al. Zagłębia Dąbrowskiego.
Uwaga na pierwszeństwo łamane. Wjeżdżamy na drogę główną, należy uważnie obserwować pojazdy na drodze głównej oraz układ znaków poziomych, a dokładnie czy nas pas ruchu nie będzie zajęty.

Wyświetl większą mapę

Skręcamy w prawo z ul. Zagłębia Dąbrowskiego w ul. Tysiąclecia.
Już blisko do WORDu ale nie dekoncentrujmy się nadal egzamin trwa i do momentu zatrzymania się na placu manewrowym ośrodka egzaminowania nie możemy popełnić żadnego błędu.

Wyświetl większą mapę

Jedziemy nadal prosto ul. Tysiąclecia.
1) Który pas ruchu wybierzemy aby jechać prosto?
Ad 1) Aby jechać na wprost musimy wybrać środkowy pas ruchu. Pamiętajmy, że sami musimy wybrać ten pas ruchu bez podpowiedzi egzaminatorka. Czyli włączamy prawy kierunkowskaz, sprawdzamy w lewym lusterku czy przypadkiem ktoś już nie zajął pasa ruchu na który chcemy wjechać. Wjeżdżamy na środkowy pas ruchu i wyłączamy kierunkowskaz gdyż mamy zamiar jechać na wprost.

Przez rodno pod WORDem przejeżdżamy na wprost. Pamiętajmy aby przez przypadek nie zmienić pasa ruchu na prawy rozpoczynający się pas ruchu, który służy jedynie do skrętu w prawo. Za rondem już tylko skręt w bramę WORDu i szczęśliwy koniec - oklaski - szampan i WIELKIE ZWYCIĘSTWO.

Wyświetl większą mapę






Warto przeczytać:
"Motocyklista Doskonały" David L. Hough
"Strategie Uliczne"  David L. Hough


6 komentarzy:

  1. Ja akurat nigdy nie miałam potrzeby posiadania uprawnień do prowadzeni motocykla. Na ten moment najbardziej interesuje mnie kwestia samochodów osobowych. Również fajnie na stronie https://oautach.pl/auto-ci-szarpie-gdy-nim-ruszasz-to-moze-byc-kosztowna-usterka/ opisano sytuację kiedy auto zaczyna nam szarpać.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie ja również nigdy nie miałam okazji jeździć jednośladami i muszę przyznać, że zdecydowanie najlepiej porusza mi się autem osobowym. Właśnie dlatego bardzo chętnie również wożę ze sobą kontakt do pomocy drogowej http://pomocdrogowa.i-poznan.pl/ bo gdy coś się wydarzy to wtedy z pewnością będą oni w stanie mi pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również nie mam uprawnień do kierowania motocyklami i wystarcza mi całkowicie jazda samochodem. Dlatego jestem zdania, że jeśli nasz samochód do niczego się nie nadaje to warto oddać go do kasacji https://kasacja-sandomierz.pl/ gdzie się nim zajmą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat jeśli chodzi o mnie to ja przede wszystkim poruszam się samochodem osobowym gdyż tak jest mi najwygodniej. Muszę przyznać, że doskonale również sprawdza się pomoc drogowa https://jarex24.pl/ która nie raz odebrała mnie z drogi po awarii auta.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja na szczęście nie mam potrzeby korzystania z takich uprawnień i całkowicie wystarcza mi jazda samochodem. Jeśli nawet zepsuje mi się on gdzieś w trasie to wtedy od razu dzwonię po pomoc drogową http://pomoc-drogowa.katowice.pl/ i jestem bezpiecznie holowany do najbliższego warsztatu.

    OdpowiedzUsuń

// This code will work in iOS 2 and up // (spoiler: you're not going to need anything below iOS 6). // Tested in iOS 7 // In your app's UIApplicationDelegate: - (BOOL)application:(UIApplication *)application didFinishLaunchingWithOptions:(NSDictionary *)launchOptions { (...) NSUserDefaults *defaults = [NSUserDefaults standardUserDefaults]; if (![defaults boolForKey:@"termsAccepted"]) NSString *message = @"Your message for visitors here"; UIAlertView *alert = [[UIAlertView alloc] initWithTitle:@"Cookies" message:message delegate:self cancelButtonTitle:nil otherButtonTitles:@"Close message", nil]; [alert show]; } } // Elsewhere in the file: - (void)alertView:(UIAlertView *)alertView clickedButtonAtIndex:(NSInteger)buttonIndex NSUserDefaults *defaults = [NSUserDefaults standardUserDefaults]; [defaults setBool:YES forKey:@"termsAccepted"]; [defaults synchronize]; }